گلودرد یا فارنژیت مزمن در بزرگسالان ، بعلت وجود التهاب پایدار در ناحیه حلق است. علل فارنژیت مزمن می تواند شامل: عفونت لوزه ها، لوزه های کریپته یا سوراخ دار، تنفس دهانی و خشکی دهان و حلق بعلت گرفتگی بینی(سینوزیت یا پولیپ یا انحراف بینی)، حساسیت(آلرژی) مزمن، مصرف سیگار، خوردن غذاهای تند، مصرف الکل، جویدن تنباکو ، آلودگی محیطی( محیط های پر دود و آلودگی هوا)، صحبت کردن بیش از حد و جیغ زدن(بیشتر باعث التهاب حنجره و حلق ایجاد میکند) و مشکلات گوارشی مثل برگشت اسید معده(ریفلاکس) باشد.

عفونت لوزه ها می تواند به علت باکتری، ویروس ها یا قارچ باشد. فقط عفونت های باکتریال نیاز به درمان آنتی بیوتیک دارد. گلودردهای ناشی از ویروس گاهی حتی شدیدتر از عفونت های میکروبی است و متاسفانه به درمان به آنتی بیوتیک هم جواب نمی دهد!

مثلاً در عفونت های ناشی از ویروس اپیشیتن بار  یا منونوکلئوز عفونی، ممکن است گلودرد های شدید طول کشیده به همراه خستگی شدید مزمن و تورم منتشر غدد لنفاوی، بزرگی کبد و طحال، تغییرات سلول های خونی، حتی مشکلات قلبی وجود داشته باشد. علایم در این بیماری شدید و طولانی است و گاهی حتی تا یک ماه هم طول می کشد و درمان آن فقط کورتون است و آنتی بیوتیک نقش زیادی در بهبود علایم ندارد.

برگشت اسید معده به حلق در بیمارانی که "ریفلاکس "دارند حتی گاهی بدون وجود علایم گوارشی مثل درد شکم یا سوزش سر دل، می تواند علایم گوش و حلق بینی مثل گلودرد، سرفه یا حتی گوش درد ایجاد کند.

همچنین در افرادی که لوزه های حفره دار(کریپته) دارند جمع شدن ترشحات حلق و باقیمانده مواد غذایی در این حفره ها ایجاد توده های سفید رنگ در لوزه ها، التهاب لوزه، گلودرد مزمن و بوی بد دهان می کند، این توده های سفید، عفونت یا چرک نیستند و اغلب با شستشوی حلق و غرغره کردن برطرف می شوند.

[

در افرادی که به هر دلیلی گرفتگی بینی دارند، تنفس مزمن دهانی باعث خشکی حلق و گلودرد می شود. زیرا تنفس نرمال تنفس از بینی است، هوا با عبور از میان شاخک های بینی گرم و مرطوب می شود ولی دهان چنین عملکردی برای بهبود هوای تنفسی ندارد بنابراین عبور هوای سرد و خشک از دهان باعث خشک شدن دهان و ایجاد التهاب در حلق خواهد شد.

همچنین در افرادی که سینوزیت دارند ترشحات سینوس و بینی از پشت بینی وارد حلق می شود ،وجود مزمن این ترشحات در پشت حلق باعث التهاب حلق و گلودرد می شود.

بنابراین هر گلودردی نیاز به درمان با آنتی بیوتیک یا جراحی لوزه ندارد و باید برای پیدا کردن علت آن ، بررسی های لازم انجام شود. گلودردهایی که با اختلال بلع (احساس گیر کردن غذا یا مایعات موقع بلع) همراهند نیاز به بررسی های دقیقتری  مثل تصویربرداری  های رادیولوژی دارند.

تآلیف: دکتر فیروزه ضیاء

«کپی برداری فقط با ذکر منبع مجاز است»