علل گرفتگی بینی :
بطور کلی دو عامل باعث احساس گرفتگی بینی میشود :
۱- اشکال در ساختار بینی : یک مانع باعث بسته شدن نسبی مسیر بینی میشود.
۲ - اشکال در عملکرد بینی : تورم و التهاب مانع عبور جریان کافی هوا و احساس بسته بودن در بینی میشود.
علل انسداد ساختاری بینی :
?️ انحراف تیغه وسط بینی ، یکطرفه یا دو طرفه
?️ضعف دریچه بینی ( ضعف غضروف های نوک بینی ، نازک بودن غضروف های بالای بینی ، افتادگی نوک بینی ) که میتواند مادرزادی یا بعلت جراحی قبلی باشد.
?️بزرگی شاخک های بینی یا حباب دار بودن شاخک ها
?️وجود پولیپ در بینی
?️انسداد مادرزادی سوراخ های پشت بینی که بینی را به حلق مرتبط میکنند ( به آنها کوان خلفی میگویند )
?️وجود جسم خارجی یا سنگ بینی
?️وجود تومور یا توده در پشت بینی ( ناحیه حلق-بینی یا نازوفارنکس )
?️سوراخ تیغه بینی
?️ بزرگی لوزه سوم در ناحیه حلق - بینی در کودکان
علل عملکردی گرفتگی بینی :
هر نوع التهاب در ناحیه بینی را رینیت میگویند که معمولا با التهاب سینوس ( سینوزیت ) همراه است.
?️رینیت ها گاهی عفونی و گاهی بعلت آلرژی هستند.
?️گاهی رینیت بعلت مصرف خودسرانه و طولانی مدت قطره های باز کننده بینی ، مثل قطره فنیل افرین، ایجاد میشود .
 ?️گاهی بعلت تخریب ناشی از جراحی و یا بیماریهای مزمن ، مخاط عملکردی بینی تخریب و  دچار تحلیل میشود ، که به آن رینیت آتروفیک میگویند،مسیر بینی در ظاهر باز است ولی مخاط بینی کارکرد ندارد و فرد احساس گرفتگی بینی دارد.
هر گرفتگی بینی بدلیل انحراف تیغه بینی نیست و نیاز به جراحی ندارد
بررسی‌ها ی لازم در بیمار مبتلا به گرفتگی بینی :
۱ - معاینه
۲ - اندوسکوپی بینی
۳- انجام گرافی یا سی ای اسکن بینی و سینوس
۴ - تست های عملکردی بینی مثل رینومانومتری
پس از بررسی کامل ممکن است شما نیاز به یک دوره مصرف دارو داشته باشید تا التهابات موجود در بینی برطرف شود.
پس از آن درصورت لزوم سایر درمان ها از جمله درمان های جراحی مانند عمل انحراف تیغه بینی ( سپتوپلاستی ) ، عمل کوچک کردن شاخک ها ، و یا عمل اندوسکوپی سینوس برای شما در نظر گرفته میشود.
در مواردی که علت گرفتگی اشکال در دریچه بینی باشد ، عمل انحراف تیغه به تنهایی کافی نخواهد بود و لازم است عمل انحراف و زیبایی با هم انجام شود ( سپتوراینوپلاستی درمانی )
یکی از علل اساسی اختلال عملکرد بینی تبدیل جریان هوای خطی ( جریان هوای نرمال بینی ) به جریان هوای گردابی است ، افراد در حالت طبیعی با جریان هوای خطی احساس راحتی و باز بودن بینی میکنند ولی هر عاملی که این جریان را بشکند ( مثل سوراخ تیغه بینی ، یا حتی بازبودن زیادی بینی در رینیت آتروفیک ) باعث احساس گرفتگی و درواقع احساس ناخوشایند جریان هوا از بینی میشود.
تنفس از بینی یک موهبت بزرگ است که تا از دست نرود قدر و اهمیت آن دانسته نمیشود.