با آبریزش مداوم بینی چه کنم؟
علت آبریزش طولانی مدت بینی چیست ؟
شایع ترین دلیل آبریزش مداوم بینی ، آلرژی است که به آن رینیت آلرژیک می گویند.
سایر دلایل آبریزش بینی: •سینوزیت حاد یا مزمن (عفونت سینوس ها)
 • رینیت غیر آلرژیک •وجود جسم خارجی در بینی (ترشح چرکی یک طرفه از بینی )
• نشت مایع مغزی نخاعی( سابقه ضربه به سر) •پولیپ بینی
• مصرف سیگار
• بیماریهای خود ایمنی
• استفاده طولانی مدت از قطره ها و اسپری های ضد احتقان بینی
آیا آبریزش بینی بعد از عمل طبیعی است ؟
آبریزش مداوم بعد از جراحی بینی معمولا در دوسه ماه اول طبیعی است و بدلیل وجود بخیه ها و التهاب داخل بینی است
در این موارد نیاز به بررسی بیشتر وجود دارد :
• آبریزش شفاف بینی  بعد از عمل که با پایین آوردن سر یا زورزدن بیشتر شود ، نیاز به سی تی اسکن دارد.
• آبریزش و خارش  بینی و عطسه  که بیشتر از دو ماه بعداز عمل طول بکشد  ، نیاز به تجویز دارو دارد.
جراحی بینی میتواند باعث بروز آلرژی درشما شود
ممکن است شما قبل از عمل سابقه علایم آلرژی نداشته باشید ولی زمینه ژنتیکی آلرژی داشته باشید و پس از عمل علایم آلرژی و آبریزش برای اولین بار در شما شروع شود
در این صورت نیاز به درمان دارویی وجود دارد.

درمان های آبریزش بینی :
۱- شستشوی مکرر بینی : باعث کاهش مواد آلرژن در بینی و کاهش ترشحات داخل بینی میشود و به پیشگیری از بروز علایم نیز کمک میکند .
مصرف خودسرانه آنتی هیستامین ها چه مشکلاتی دارد ؟
۲- مصرف آنتی هیستامین ها :
***از مصرف خودسرانه قرص های آنتی هیستامین پرهیز کنید. این داروها باعث خشکی دهان ،خشکی چشم ، خواب آلودگی و سایر عوارض  می‌شوند. تجویز قرص های آنتی هیستامین سنتی تقریباً منسوخ شده است و پزشک شما بر اساس شرایط شما داروهای آنتی هیستامین جدید و با عوارض کمتر برای شما تجویز خواهد کرد.

۳- اسپری استروئید  بینی
باعث کاهش التهاب داخل بینی و بهبود چشمگیر علایم میشود ، به شرطی که با نظر پزشک و براساس شرایط بیمار تجویز  شود.
۴- پرهیز از آلرژن ها :
از گرد و خاک،  عطر و ادکلن،  گل و گیاه، موادشیمیایی، شوینده ها،  دود و مصرف سیگار و قلیان و هر نوع دخانیات باید پرهیز شود. برخی غذاها و میوه ها باعث بدتر شدن علائم آلرژی می شود و مصرف آنها باید محدود شود.
مهمترین قدم در درمان آبریزش بینی
@ درمان دارویی آبریزش بینی حتما باید همراه با پرهیز و کنترل شرایط بیمار انجام شود ، درمان دارویی به  تنهایی فایده چندانی ندارد و موقتی است.
@ دارو باعث درمان و ریشه کنی  آلرژی نمیشود بلکه فقط جهت کنترل  علایم کاربرد دارد.
@ قطع داروها ( قرص ها و اسپری های بینی ) حتما باید تدریجی باشد ، قطع یک باره و ناگهانی داروها باعث عود سریع علایم میشود.
@ تا زمانی که عامل آلرژن شناسایی و حذف نشود ، آلرژی درمان نخواهد شد.
@ مهمترین قدم دردرمان آلرژی حذف عامل آلرژن است و نه دارو.
@ استرس باعث عود علایم میشود ، استرس هم عامل عود رینیت آلرژیک و هم عامل رینیت غیرآلرژیک است.
از شستشوی بینی غافل نشویم
@ شستشوی مکرر بینی اگر بصورت عادت و روزانه انجام‌شود ،یک راه حل بسیار آسان و بدون عارضه برای پیشگیری و درمان ترشحات بینی و پشت حلق می باشد.
و گاهی حتی بدون نیاز به هیچ داروی دیگری علایم را بهبود می بخشد .
* البته شستشوی بینی  باید حتما با سرم استریل یا اسپری مخصوص بینی انجام‌شود و از استفاده از آب شیر یا حتی آب جوشیده خالص در بینی به مدت طولانی باید پرهیز کرد.