کری ناگهانی
کاهش شنوایی ناگهانی یا کری ناگهانی به شکل ایجاد کاهش شنوایی قابل توجه در مدت زمان کوتاهی بدون سابقه قبلی مشخص میشود؛ فرد طی چند ساعت یا بطور ناگهانی مثال پس از بیدار شدن از خواب کاهش شنوایی یا پری گوش پیدا می کند ، بهمراه آن ممکن است وزوز گوش ، احساس پری گوش یا سرگیجه هم داشته باشد.

علل کری ناگهانی :
تئوری هایی مطرح است که احتمال دارد که ویروس و یا یک مشکل خونرسانی در گوش رخ داده باشد که اصطلاحا به آن ایسکمی گفته می شود( سکته گوش ) و مشکلات دیگری که به عنوان تئوری مطرح است ولی هیچ کدام از این ها اثبات شده نیست.

از دیگر علل کاهش شنوایی ناگهانی حسی – عصبی
هر چند در بسیاری از موارد علت خاصی را نمی توان برای این بیماری مشخص نمود که به آن کاهش شنوایی ناگهانی حسی – عصبی با علت ناشناخته می گویند ولی علل زیر می توانند باعث این نوع کاهش شنوایی گردند:

علل عفونی از جمله: ویروسها، سیفیلیس، مننژیت چرکی، بیماری لایم و ایدز

علل تومورال از جمله: آکوستیک نوروما، مننژیوما و …

ضربه به سر

اختلالات سیستم ایمنی

اختلالات عروقی

داروهایی که آسیب به سیستم شنوایی می زنند

منییر

سارکوییدوز

MS

*** از علل بسیار شایع کاهش شنوایی ناگهانی پس از پاندمی کرونا ، ابتلا به عفونت کووید ۱۹ می باشد ، حتی اگر هیچیک از سایر علایم عفونت ویروسی وجود نداشته باشد ، درصورت بروز کری ناگهانی،  مراجعه سریع و شنوایی سنجی ضروری است.
این نوع کاهش شنوایی از نوع حسی عصبی می باشد ، معاینه گوش اغلب نرمال است و تشخیص آن با شنوایی سنجی( نوار گوش ) می باشد

مهمترین نکته در برخورد با کری ناگهانی شروع به موقع درمان است، اگر درمان طی " دو هفته اول " شروع شود احتمال  پاسخ به درمان و بهبود شنوایی وجود دارد و هرچه درمان دیرتر شروع شود احتمال بهبودی کمتر خواهد شد.

درمان
اساس درمان کری ناگهانی کورتون خوراکی و در مواردی تزدیق داخل گوشی کورتون می باشد .

کری ناگهانی اورژانس گوش و حلق و بینی محسوب  می شود ،  مراجعه و تشخیص سریع و درمان به موقع نقش مهمی در بهبود بیماری خواهد داشت.