درد گوش می تواند به علت التهاب و عفونت گوش خارجی، پرده گوش یا گوش میانی باشد که هر کدام بر اساس علت ،درمان دارویی خاص خود را دارد.

التهاب گوش خارجی یا اوتیت اکسترن حاداغلب بعلت دستکاری گوش با گوش پاک کن یا ورود اب به گوش - گوش شناگران ایجاد میشود و درد شدید بهمراه ترشح و پری گوش ایجاد میکند. درمان خارج کردن ترشحات با ساکشن ،استفاده از پانسمان موقت گوش خارجی (مش )، قطره های گوشی آنتی بیوتیکی و ضد درد و ضدالتهاب های خوراکی میباشد.

التهاب پرده گوش و گوش میانی یا اوتیت مدیا ،اغلب بدنبال سرماخوردگی ها ایجاد میشود و باعث تجمع مایع چرکی پشت پرده گوش و درفضای گوش میانی میشود که ایجاد درد شدید فشارنده و نبض داردرگوش میکند.وجود این مایع گاهی باعث فشار بر پرده گوش و پاره شدن پرده گوش و خروج چرک و خون از گوش میشود که اغلب بدنبال آن درد کمی بهتر میشود.

درمان اوتیت مدیا آنتی بیوتیک خوراکی است.پارگی پرده گوش در این موارد اغلب خودبخود بهبود می یابد.فقط باید مراقب بود که آب وارد گوش نشود.

در اغلب موارد گوش درد منشا و علتی غیر از گوش دارد که به آن گوش درد راجعه می گویند. زیرا عصب های گوش از سایر مناطق سر و گردن نیز منشا می گیرند. مثلاً عصب گوش با عصب حلق یک شاخ مشترک دارد بنابراین بسیاری از افرادی که گلودرد دارند یا عمل لوزه انجام داده اند، دچار گوش درد می شوند بدون اینکه گوش آنها مشکل داشته باشد. درد دندان،مفصل فک، گردن، بینی و حتی تیروئید میتوانند به گوش انتشار یابند در این مواقع گاهی حتی فرد دندان درد واضحی ندارد و فقط از درد گوش احساس ناراحتی می کند. با درمان مشکلات دندان یا فک، گوش درد نیز بهبود خواهد یافت.

تآلیف:دکتر فیروزه ضیاء

«کپی برداری فقط با ذکر منبع مجاز است»