سنگ لوزه
 آیا ذرات سفید رنگ روی لوزه ها عفونت است و آنتی بیوتیک لازم دارد؟
سنگ های لوزه زمانی به وجود می‌آیند که باکتری ها و سایر مواد در شکاف های کوچک لوزه به دام افتد و باقی بماند خصوصاً در افرادی که لوزه ها فرم شکاف دار یا سوراخ دار یا کریپته دارند.
علائم:

• بوی بسیار بد دهان
  • احساس اینکه چیزی در دهان یا پشت گلویتان گیر کرده است
  • فشار یا درد در گوش ها
  • گلو درد
  • التهاب حلق و ناراحتی در بلع

روش های درمان سنگ لوزه :

در صورت عدم درمان عوارضی ندارد و نیاز به درمان آنتی بیوتیک هم در اغلب موارد ندارد باید در نظر داشته باشیم که ذرات سفید روی لوزه ها با عفونت های باکتریال  (فارنژیت)استرپتوکوکی حلق  فرق دارند لذا نیاز به آنتی بیوتیک ندارند.
سنگ های لوزه معمولاً در خانه درمان می شوند بدین صورت که آنها معمولاً طی یک قرقره شدید از لوزه جدا خواهند شد، با این حال اگر سنگ را در پشت گلویتان مشاهده کردید اما هیچ گونه علایمی ندارید لازم نیست سعی کنید آن را از بین ببرید. افراد می‌توانند توسط یک اپلیکاتور پنبه ای یا گوش پاک کن سنگ را از بین ببرند.
برای انجام این کار، لازم است سر پنبه ای آن را بر روی بافت اطراف لوزه فشار داده و در پشت سنگ قرار دهید، سپس آن رابه سمت جلو یعنی دهان حرکت دهید و از حرکت دادن آن به سمت گلو خودداری نمایید، اما مراقب باشید که بیش از حد فشار وارد نکنید زیرا گلو در معرض آسیب قرار خواهد گرفت .از فروبردن هر چیز تیز به داخل گلو برای خارج ساختن آن ،جداً خودداری نمایید.
استفاده از قرقره با سرم نمکی و گاهاً دهان شویه بعد از هر وعده غذایی و رعایت بهداشت دهان و دندان ،به رفع علائم کمک می کند.
در صورتی که سنگهای لوزه برای افراد آزاردهنده باشند و غذا خوردن را برای او دشوار نماید، آخرین راه حل برداشتن لوزه ها با عمل جراحی است  درمان با لیزر یا رادیوفرکانس هم کمک کننده است اما به دلیل احتمال عود و هزینه بالا توصیه نمی‌شود . تنها راه جلوگیری از سنگ های مربوط به لوزه این است که کل لوزه  با عمل جراحی برداشته شود.