عفونت در گوش میانی که اغلب موارد به علت سرماخوردگی ، عفونت های حلق و بینی و یا آلرژی ایجاد میشود ، " اوتیت میانی " یا اوتیت مدیا نامیده می شود.
حفره گوش میانی فضای کوچک مکعبی شکلی است که از بیرون به پرده گوش و ازداخل به گوش داخلی راه دارد. همچنین گوش میانی توسط مجرای باریکی به نام شیپوراستاش به حلق راه دارد به همین دلیل در سرماخوردگی ها به دنبال التهاب و تورم حلق و بسته شدن شیپوراستاش، گوش میانی دچار خلاء نسبی شده و با تجمع مایع درآن ،عفونت  ایجاد می شود.

درمان عفونت گوش میانی اغلب درمان آنتی بیوتیک خوراکی است.

عفونت مزمن و طول کشیده گوش میانی و وجود مایع در آن در موارد طول کشیده، مثلاً در کودکانی  که آلرژی  یا لوزه سوم بزرگ دارند و شیپوراستاش  در آنها همیشه بسته است، ممکن است باعث کاهش شنوایی و آسیب به استخوانچه های شنوایی شود.
پاره بودن مزمن پرده گوش نیز باعث عفونت مزمن گوش میانی می شود که درمان آن نیاز به جراحی دارد.

عفونت مزمن گوش میانی و وجود مایع غلیظ در آن در کودکان اگر به درمان آنتی بیوتیک جواب ندهد، نیاز به درمان جراحی دارد که با گذاشتن لوله های کوچک قرقره ای شکل به نام VT، به خارج شدن مایع و چرک از گوش میانی کمک می شود تاشنوایی بهتر شود و آسیب دائمی به استخوانچه ها ایجاد نشود.

اوتیت مدیای حاد و مزمن علایم و درمان های متفاوتی دارد
اوتیت مدیای حاد با درد شدید و تب ، نیاز به درمان آنتی بیوتیک خوراکی دارد.
در اوتیت سروز درمان،  آنتی بیوتیک خوراکی طولانی ، درمان آلرژی و درصورت عدم پاسخ جراحی است.
درمان نهایی اوتیت مدیای مزمن ( پرده گوش پاره همراه با خروج چرک )  جراحی است.

چند نکته مهم :
عفونت گوش میانی در کودکان از این جهت مهم است که اگر درمان کامل و کافی نشود ، ممکن است باعث آسیب به استخوانچه های گوش و کاهش شنوایی دائمی گردد
اوتیت حاد با درد شدید و تب همراه است ، گاهی درمان ناقص باعث بهبود درد وتب میشود ولی مایع داخل گوش میانی باقی میماند و جذب نمیشود ، وجود مایع غلیظ و چسبناک در گوش میانی گاهی کاملا بدون علامت است و دردرازمدت باعث آسیب شنوایی کودک خواهد شد
*معاینه مجدد گوش و درصورت نیاز شنوایی سنجی همیشه دو سه هفته بعد از درمان دارویی کودک باید انجام شود حتی اگر علایم به ظاهر خوب شده باشد .*
تآیف:دکتر فیروزه ضیاء

«کپی برداری فقط با ذکر منبع مجاز استـ»